+603-9179 5600
marketing[at]kptm.edu.my

Diploma In Office Management - KPTM Alor Setar

Program ini memberi tumpuan kepada pentadbiran pejabat mana-mana organisasi, dengan penekanan kepada prosedur pejabat, pengurusan pejabat, automasi pejabat, kecekapan pejabat, komunikasi, pengembangan personaliti dan penekanan pada  bahasa ketiga.

Program pengurusan pejabat telah diiktiraf oleh pelbagai industri, dan ini mencerminkan kepentingan pentadbiran dan pengurusan pejabat dalam semua jenis organisasi.
Program :
Diploma in Office Management

Tempoh Pengajian :
2 tahun 4 bulan

Kampus :
KPTM Alor Setar

Kod Program :
AO101

Yuran Program :
RM22,575

Medium Perantaraan :
Bahasa Inggeris & Bahasa Melayu

Rujukan :
R/0416/4/0072 (09/2028) MQA/FA10052

Syarat Kelayakan Minimum :
 

i. Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan sekurang-kurangnya kepujian dalam mana-mana 3 mata pelajaran dan lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris atau mana-mana kelayakan yang setaraf dengannya;

ATAU

ii. Lulus Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), dengan sekurang-kurangnya Gred C (GP 2.0) dalam mana-mana mata pelajaran atau kelayakan yang setaraf dengannya;

ATAU

iii. Lulus Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dengan gred minimum Maqbul;

ATAU

iv. Lulus Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 dalam bidang berkaitan, dan lulus SPM dengan sekurang-kurangnya 1 kepujian dalam mana-mana mata pelajaran;

ATAU

v. Sebarang kelayakan yang setara dengan sijil (Tahap 3, MQF).

SEMESTER 1
English Skills 1
Personality Development
Introduction to Information Skills
Office Administrative 1
Typing Skills 1
Pengajian Islam
Pembangunan Pemuda
Integriti dan Antirasuah

SEMESTER 2
English Skills 2
Bahasa Kebangsaan A
Pengucapan Awam
Records Management for Office Professionals
Typing Skills 2
Office Administrative 2
Business Mathematics

SEMESTER 3
Penghayatan Etika dan Peradaban
Bahasa Melayu Komunikasi 1
Business Ethics
Company Secretary's Duties for Meeting

SEMESTER 4
Khidmat Masyarakat 1
Pengurusan Masjid
Introduction to Information Technology
Note Taking for Office Professionals
Digital Entrepreneurship
Office Supervision
Bahasa Arab Asas

SEMESTER 5
Organizational Communication
Principles of Business Accounting
Document Control
Office Automation
Organizing Events

SEMESTER 6
Administrative Office Management
Customer Services for Office Professionals
Office Simulation

SEMESTER 7
Industrial Training
Graduan dalam bidang pengurusan pejabat boleh memasuki sektor awam dan swasta. Pelajar yang tamat program ini akan mempunyai peluang kerjaya yang sangat cerah dalam mana-mana syarikat. Graduan yang bersedia mempunyai pilihan jawatan seperti Pejabat Eksekutif, Pentadbiran Pejabat, Pembantu Peribadi, Setiausaha Pejabat, Setiausaha Eksekutif dan kedudukan pengurusan dan pentadbiran yang lain.

Graduan juga boleh melanjutkan pengajian mereka di peringkat sarjana dalam institusi pengajian tinggi tempatan dalam bidang tertentu seperti pengurusan sistem pejabat, perkhidmatan pelanggan, sumber manusia, pengurusan acara, pentadbiran, pengurusan atau kelayakan profesional yang lain.

Ibu Pejabat
Kolej Poly-Tech MARA 

Tingkat 4 & 5, Jalan 7/91,
Taman Shamelin Perkasa,
Cheras, 56100, Kuala Lumpur.
Tel : 03-9179 5600

Hotline Kemasukan
Tel : 03 9179 5637/39
E-mel : marketing [at] kptm.edu.my

LOKASI IBU PEJABAT KPTM

Waze   Google Maps 
© Hak Cipta Terpelihara 2025 Kolej Poly-Tech MARA.
Notis PDPA, Penafian, Polisi Privasi, Polisi Keselamatan dan Hakcipta
Diselenggara oleh webmaster@kptm.edu.my
 

Search